C/ Anselm Coll, 10-12
(08692) Puig-reig
Telf. 93 838 0140 - 93 838 0141
escolasantmartipuigreig@gmail.com
6. Activitats complementàries
Les
activitats
complementàries
escolars
que
oferim
el
Centre
i
que
es realitzen dins l’horari escolar són:
•
INFORMÀTICA
:
A
través
de
programes
de
relacionar,
de
jocs
de
llenguatge
i
de
raonament,
es
reforcen
continguts
prèviament
donats
a
classe.
Al
mateix
temps
aprenen
a
manipular
i
a
familiaritzar-se amb l'ordinador.
•
PROGRAMA
SÍ!
:
A
Educació
Infantil
es
portarà
a
terme
aquest
programa
de
Salut
integral
on
es
treballaran
tots
els
beneficis
que comporta tenir uns hàbits saludables ben assolits.
•
JUGUEM
CALCULANT
:
Es
treballa
l'agilitat
en
el
càlcul
mental
a
través
de
les
sèries
programades
pel
Quinzet
i
dels
quaderns
de lògica.
•
ESTUDI
DIRIGIT
:
Els
alumnes
poden
treballar
els
exercicis
proposats
a
classe
i
poden
consultar
qualsevol
dubte
al
professor, així com disposar de la biblioteca.
•
JOCS
DIDÀCTICS
:
Els
nens
comparteixen
i
gaudeixen
els
jocs
propis i els de l'escola.
•
AMBIENTACIÓ
DE
L'ESCOLA
:
És
una
activitat
que
es
porta
a
terme per crear un ambient acollidor i respectar les tradicions.
•
XANQUES
:
Els
nens
i
nenes
s'iniciaran
i
perfeccionaran
en
l'equilibri sobre xanques i participaran en les festes del poble.
•
ANGLÈS
ORAL
:
Es
reforçarà
l'aprenentatge
de
la
llengua
anglesa de forma oral a partir de jocs i converses.
•
ORDINOGRAFIA
: Mecanografia aplicada als ordinadors (CS).
•
BONA
ORTOGRAFIA
SENSE
ESFORÇ
:
Basada
en
la
programació
neurolingüística,
es
pretén
millorar
l'ortografia
a
través de la memòria visual.
EDUCACIÓ
INFANTIL:
Espais,
Hora
del
conte,
informàtica
i
jocs
compartits.
EDUCACIÓ
PRIMÀRIA:
Anglès,
Bona
ortografia
sense
esforç,
carpeta,
comprensió
lectora,
emprenedoria,
English
skills,
expressió
escrita,
informàtica,
jocs
compartits,
lògica,
projecte,
racons
de
llengua
i
writing.
10. Programa de salut
Ens
acollim
al
Programa
de
Salut
Escolar
i
calendari
de
vacunacions
que determini el Departament de Sanitat.
Tallers:
Realitzem
tallers
relacionats
amb
la
salut:
d'alimentació
saludable, higiene postural, cura de les dents...
Dia
de
la
Fruita:
Davant
la
importància
d’una
dieta
equilibrada
i
de
la
necessitat
del
consum
de
fruites,
es
fa
“el
dia
de
la
fruita”
que
consisteix
en
que
per
esmorzar
mengem
fruita.
També
estem
en
el
Pla de Consum de Fruita a les Escoles.
Programa
SI!:
Programa
de
Salut
Integral
dirigit
als
alumnes
d'Educació
Infantil
que
promou
l'activitat
física,
la
bona
alimentació,
l'educació emocional i els hàbits saludables.
11. Programa d
’intercanvi generacional
Els
alumnes
de
l'escola
realitzen
diferents
activitats
d'intercanvi
amb
les
dues
residències
del
poble.
Amb
la
Residència
St.
Josep
anem
a
cantar
nadales,
concurs
de
dibuix,
titelles,
gimcanes,
jocs
populars
i
intercanvi
d'experiències.
Amb
la
Residència
Món
Martí
col•laborem
amb una cantada de nadales i en una diada de jocs compartits.
7. Programa d
e lectura
L’objectiu
d’aquest
programa
és
potenciar
el
gust
per
la
lectura
i
així
consolidar
l'hàbit
de
lectura
independent,
diària
i
reflexiva
que
faci
els/les nens/es capaços d'entendre qualsevol text.
Cada
trimestre
anem
a
la
Biblioteca
de
Puig-reig
amb
els
alumnes.
Cada
nen/a
escull
llibres
que
li
agradin
per
llegir
a
classe,
a
l'hora
de
lectura
silenciosa,
potenciant
així
el
gust
per
la
lectura.
Fem
el
grup
de lectura amb els alumnes de 6è.
A
la
llar
d'infants
els
bibliotecaris
venen
a
l'escola,
un
cop
per
trimestre,
a
explicar
contes
als
nens
i
nenes.
També
preparemuna
maleta
viatgera
amb
un
recull
de
contes
cedits
per
la
Biblioteca.
Cada setmana se l'emporta una família.
Padrins
de
lectura:
Els
alumnes
de
6è
ajuden
als
alumnes
de
2n
i
els
alumnes
de
4t
els
de
P5
a
consolidar
la
lectura
mitjançant
els
padrins de lectura.
3. Aprenentatge cooperatiu
L’escola
eduquem
en
un
context
de
socialització
privilegiat
on
els
alumnes
poden
reafirmar
la
seva
identitat
al
costat
d’altres
amb
qui
formar
grup,
plantejar-se
reptes
i
fer
aprenentatges.
L’escola
és
el
lloc
on
construir
l’aprenentatge
en
diàleg
amb
l’altre,
en
els
contextos
de grup-classe i en totes les altres situacions de socialització.
Partim
d’una
visió
integradora
del
currículum
que
té
com
objectiu
fomentar
un
pensament
complex
i
crític,
que
busca
superar
una
visió
segmentada
dels
continguts
a
treballar.
Per
tant,
treballem
perquè
l’aprenentatge
ajudi
els
alumnes
a
esdevenir
persones
competents
i
amb capacitat de desenvolupar criteri propi.
Potenciem
que
els
aprenentatges
tinguin
vinculacions
amb
l’entorn
físic,
social
i
cultural
pròxim
de
l’alumnat,
i
abordem
els
continguts
del
currículum
entenent
l’aprenentatge
com
un
procés
en
construcció.
Aquest
es
nodreix,
també,
a
partir
dels
esdeveniments
de la vida dels nens i nenes, nois i noies i del món on vivim.
L’objectiu
de
l’aprenentatge
cooperatiu
és
el
d’aprendre
individualment i contribuir a que aprengui el company.
1. Immersió lingüística en anglès
Veure lapartat d`anglès.
2. Acompanyament personalitzat
A
la
nostra
escola
donem
una
atenció
individualitzada
i
personalitzada
a
cada
alumne
segons
les
seves
capacitats,
aptituds
i
necessitats específiques.
Partint
de
la
individualitat
de
cada
nen
i
cada
nena,
tenim
com
a
objectiu
la
construcció
de
la
seva
identitat
física,
emocional,
mental,
espiritual i transcendent.
L’ambient
en
el
que
es
desenvolupa
el
conjunt
d’activitats
de
la
vida
educativa
és
alegre,
cordial
i
facilita
unes
relacions
humanes
confiades i amoroses.
4. Transformació de la i
nformació en coneixement
Treball
individualitzat
:
L’alumne
aprèn
a
treballar
de
manera
autònoma amb la supervisió de diferents mestres
Grups
flexibles
:
Constituïm
grups
més
reduïts
dins
el
grup-classe
per fer possible una atenció més individualitzada i propera
Sortides
:
Potenciem
el
contacte
amb
la
realitat
global,
interdisciplinar, transdisciplinar.
Experimentació
:
Fem
activitats
d'experimentació
per
tal
d'ajudar
als
infants
a
conèixer
i
entendre
l'entorn
que
els
envolta.
Amb
elles,
tractem
d'estimular
la
curiositat
dels
més
petits
mitjançant
propostes
noves,
i
amb
les
quals
a
través
dels
diferents
sentits
gaudeixin
en
la
realització d'aquestes, i es desenvolupin.
Treball
per
projectes
:
A
la
nostra
escola
també
treballem
per
projectes,
que
és
una
opció
metodològica
que
permet
organitzar
les
situacions
d'ensenyament-aprenentatge
des
d'una
perspectiva
globalitzadora partint de les inquietuds i la curiositat dels infants.
Resoldre
els
problemes
que
es
van
generant
al
llarg
del
desplegament
del
projecte
convida
a
endinsar-se
en
diferents
continguts de les diferents àrees curriculars.
El
treball
per
projectes
propicia
que
les
activitats
d'aprenentatge
es
realitzin
amb
motivació:
els
continguts
d'aprenentatge
giren
entorn
a
problemes
o
temes
proposats
pels
nens,
aspecte
que
afavoreix
a
una
major
implicació,
motivació
i
responsabilització
del
propi
aprenentatge.
L'error
es
tracta
com
a
font
d'aprenentatge.
També
es
provoquen
situacions
que
fomenten
el
treball
cooperatiu,
per
tant,
la
llengua
esdevé l'eix vertebrador de tot el procés.
A
l'escola
hem
desenvolupat
projectes
de
diferents
temes,
sempre
triats
segons
els
interessos
de
l'alumnat:
els
gossos,
el
lleó,
la
llet,
animals
estranys,
éssers
mitològics
i
fantàstics,
els
bombers,
etc.
O
també
fem
projectes
de
tota
l'escola,
com
ara:
El
circ,
el
món
de
contes, etc.
Racons
de
joc
internivells
:
Els
racons
de
joc
internivells
consisteixen
en
fer
activitats
lúdiques
amb
grups
d’infants
de
diferents
edats,
és
a
dir, uns quants de P3, uns quants de P4 i uns quants de P5.
Aquest
tipus
d’activitats
té
molts
aspectes
positius,
sobretot
socials
i
emocionals.
Afavoreixen
la
interrelació
dels
infants
del
mateix
cicle,
que
d’una
altra
manera
seria
més
difícil
que
es
relacionessin.
Els
infants
més
petits
descobreixen
nous
espais
fora
de
la
seva
aula,
coneixen
altres
mestres,
aprenen
a
moure’s
pels
diferents
espais
de
l’escola...
i,
d’aquesta
manera,
van
adquirint
seguretat
i
autonomia
personal.
Els
infants
més
grans
aprenen
a
cooperar
amb
els
més
petits, a ajudar-los quan cal...
Els
racons
de
joc
internivells
es
canvien
cada
trimestre
i
els
infants
cada
setmana
en
realitzen
un
de
diferent,
per
tal
que
els
puguin
fer
tots.
A
més,
també
aprofitem
aquesta
hora
per
treballar
la
llengua
anglesa,
ja
que
un
d’aquests
racons
sempre
es
fa
en
anglès,
amb
la
mestra especialista.
Emprenedoria: A Cicle Superior treballem en un projecte
d'emprenedoria.
El projecte es basa en realitzar un treball real: la creació, organització,
gestió i tancament d›una cooperativa de fabricació de productes
artesans i la seva venda al mercat de Berga.
5. Recursos tecnològics
Integrem les tecnologies de la informació i comunicació a les àrees
curriculars, mitjançant:
•
Disposem de fibra òptica a totes les classes de primària.
•
Aules interactives: amb pissarres digitals a totes les aules
d’Educació Primària i 2 pissarres digitals al segon cicle
d’Educació Infantil.
•
Utilització de Chromebooks i tauletes «Snappet».
12. Sortides, excursions i colònies
L'aprenentatge
escolar
depassa
l'àmbit
del
centre
educatiu.
Oferim
múltiples possibilitats educatives:
•
Teatre
•
Museus
•
Sortides
que
afavoreixen
el
coneixement
del
medi
social
i
natural
•
Colònies,
on,
a
més
del
coneixement
de
l'entorn,
s'afavoreix
la
relació
amb
tots
els
nens
i
nenes
de
l'escola,
aprenent
entre
tots a conviure en situacions diferents de la classe/escola.
PRIMER CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL (P1 i P2)
•
Sortides per conèixer l’entorn de l’escola.
•
Sortides per conèixer el poble (mercat, botigues...).
•
Excursió temàtica de final de curs.
•
Excursions a Cal Pons.
SEGON CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL (P3, P4A i P5)
•
Sortides per conèixer l’entorn de l’escola.
•
Sortides per conèixer el poble (mercat, botigues...).
•
2 Excursions temàtiques (LAB 0-6 i Zoo de Barcelona).
•
2 Obres de teatre ("Rocu i el mar dels invisibles" i "The
Flamingos").
•
1 Excursió a Cal Pons.
•
Visites a la Biblioteca.
•
Colònies de dos dies (Castell de Fluvià).
CICLE INICIAL (1er i 2on)
•
Sortides per conèixer l’entorn de l’escola.
•
Sortides per conèixer el poble (mercat, botigues...).
•
2 Excursions temàtiques (Muntanya de Sal de Cardona i Zoo de
Barcelona).
•
3 Obres de teatre (una en anglès).
•
1 Excursió a Cal Pons.
•
Visites a la Biblioteca.
•
Colònies de dos dies (Castell de Fluvià).
CICLE MITJÀ (3er i 4rt)
•
2 Excursions temàtiques (Muntanya de Sal de Cardona i Museu
d'Història de Catalunya).
•
3 Obres de teatre (una en anglès).
•
Visites a la Biblioteca.
•
Colònies de dos dies (Castell de Fluvià).
CICLE SUPERIOR (5è i 6è)
•
2 Excursions temàtiques (Muntanya de Sal de Cardona i Museu
d'Història de Catalunya).
•
3 Obres de teatre (una en anglès).
•
Visites a la Biblioteca.
•
Colònies de dos dies a 5è (Castell de Fluvià).
•
Colònies final de curs de tres dies (6è).
8. Educació ambiental
ESCOLA VERDA
Des
de
2002
el
nostre
centre
forma
part
de
la
xarxa
d'Escoles
Verdes
de
Catalunya
i
per
a
dur
a
terme
aquest
projecte,
durant
el
curs
es
treballen
valors
de
respecte
del
medi,
d'estalvi
energètic
i
de
reciclatge.
COMITÈ AMBIENTAL DE L’ESCOLA
El
constituïm
cada
any
i
és
qui
aprova
i
fa
el
seguiment
de
les
diverses actuacions.
HORT ESCOLAR
A
través
de
l'hort
natural
i
ecològic
de
l›escola,
educació
infantil
i
cicle
inicial
coneixem
la
cura
que
s›ha
de
tenir
de
les
verdures
i
hortalisses
per
a
que
aquestes
neixin,
creixin
i
es
puguin
consumir,
a
través de l’hort natural i ecològic de l’escola.
A
l'hort
els
alumnes
també
podran
treballar
amb
el
compostador
i
veure'n els seus resultats.
ELS RESIDUS: REDUIR, REUTILITZAR I RECICLAR
Programa
cooperatiu
per
al
foment
de
la
reutilització
de
llibres
de
text
i
material
escolar
:
El
nostre
centre
porta
a
terme
des
de
fa
uns
anys
el
programa
de
reciclatge
de
llibres
i
material
escolar.
Pretenem
que
l’escola
tingui
un
material
comú
(calculadores,
diccionaris...)
i
que
els llibres de text es puguin aprofitar en més d’un curs.
Setmana
Europea
de
la
Prevenció
de
Residus
:
Cada
any
a
l'escola
celebrem
la
Setmana
Europea
de
la
Prevenció
de
Residus.
L'objectiu
és
organitzar
durant
una
mateixa
setmana
i
arreu
d'Europa,
accions
de sensibilització sobre la prevenció de residus.
Hem anat realitzant les accions següents
:
Recollida
de
totes
les
deixalles
que
generen
els
infants
a
l'escola.
Després
es
van
classificar
i
pesar
tots
els
residus
i
es
van
posar
els
resultats en comú.
Creació
de
jocs
amb
material
reciclat
(tres
en
ratlla,
bitlles,
pescar
peixos...)
Realitzar
manualitats
amb
material
reciclat
(sonall,
creació
d'una
ciutat, drac...)
Cartellera
verda:
És
l'espai
on
publiquem
les
notícies
relacionades
amb
el
medi
ambient.
S'actualitza
per
cursos
cada
mes.
En
trobem
una en cada edifici.
Altres
:
•
Imprimim els fulls per les dues cares.
•
Potenciem l’ús del paper reciclat.
•
Enviem
informacions
a
les
famílies
a
través
del
correu
electrònic.
•
Fomentem l’ús de la carmanyola per portar els esmorzars.
•
Insistim en l’ús de pitets i tovallons de roba.
•
Fem
recollida
selectiva
per
a
fer
la
separació
d’embolcalls
de
paper,
plàstic/metall,
matèria
orgànica
i
resta;
fem
ús
dels
contenidors del carrer.
•
Matèria
orgànica:
recollir
el
què
necessitem
a
l’hort
per
a
fer
compost.
•
Netegem els patis.
ENERGIA
Llums
:
Recordem
que
cal
tancar
els
llums
en
sortir
d’una
aula
o
espai.
Tanquem tots els ordinadors els divendres.
Calefacció
:
“Abans
d’obrir
la
finestra,
tanquem
els
radiadors”
A
l’hivern,
cada
vegada que sortim a l’exterior, tanquem bé la porta.
COMPARTIM
EXPERIÈNCIES
MEDIAMBIENTALS
AMB
ALTRES
ESCOLES
:
El
Comitè
Ambiental
explica
els
projectes
mediambientals
de
la
nostra
escola
a
altres
escoles
de
Catalunya,
amb
exposicions
de
treballs, gràfiques, feines que es fan a l’hort...
CAMINADA POPULAR. FESTA DE LA NATURA
:
Cada
any
es
proposa
un
tema
mediambiental,
a
partir
del
qual
l'AMPA
organitza
una
caminada
popular
pels
voltants
del
poble,
amb
sortida
i
arribada al pati de l'escola.
13. Festes i celebracions
Estimem el nostre país, les nostres tradicions, la nostra cultura...
SANT MARTÍ
:
Amb
aquesta
festa
donem
a
conèixer
el
Patró
de
Puig-reig
i
de
la
nostra
escola,
i
el
fenomen
històric
i
llegendari
que
originà
aquesta
celebració,
i
participem
de
la
celebració
de
la
festa
del
poble,
amb
els xanquers i la cuca.
CASTANYADA I TOTS SANTS
:
Vivim
aquesta
festa
de
tardor
i
treballem
els
elements
tradicionals
que l'acompanyen.
NADAL
:
La
celebració
del
Nadal
ens
porta
a
prendre
contacte
amb
la
manera
tradicional
de
celebrar
aquestes
festes
a
Catalunya.
Les
celebracions
giren
a
l’entorn
de
el
Tió,
el
pessebre,
les
nadales
i
representacions
i
celebracions.
SANT ANTONI. LA CORRIDA
:
La
festa
de
La
Corrida
és
una
de
les
festes
més
emblemàtiques
del
poble.
Es
celebra
per
Sant
Antoni
Abad
i
durant
tota
la
setmana
a
l'escola
fem
activitats
relacionades
amb
la
festa
(manualitats
,
titelles,
dibuixos de cavalls, caps de ruc ...)
El divendres es celebra la Corrida infantil.
CARNESTOLTES
:
És
una
festa
per
conèixer
i
celebrar
la
festa
tradicional
del
Carnestoltes. Les activitats més destacades són:
•
La setmana boja.
•
Els pregons.
•
El passacarrers.
VELLA QUARESMA
:
Aquesta
festa
ens
acosta
a
la
tradició
del
calendari
de
la
Quaresma
fins
a
la
Pasqua.
Cada
setmana
traiem
una
pota
a
la
figura
de
la
Vella
Quaresma, on ens deixa un missatge cada setmana.
SANT JORDI I LA ENGLISH WEEK
:
La
festa
de
Sant
Jordi
posa
els
alumnes
en
contacte
amb
la
riquesa
cultural
i
lúdica
del
país,
per
mitjà
de
les
activitats
incloses
en
la
Setmana Cultural.
Cada
any,
a
la
setmana
que
coincideix
St.
Jordi
i
la
mare
de
Déu
de
Montserrat, celebrem les Jornades Culturals.
En
aquesta
setmana
es
canvia
el
ritme
escolar
i
es
duen
a
terme
diferents
activitats.
Als
matins
es
fan
xerrades
sobre
salut,
medi
ambient, animals, respecte a l’entorn i sortides a l’entorn més proper.
A
la
tarda
es
duen
a
terme
diferents
tallers:
pintura,
perruqueria,
esports,
contes,
jocs
de
taula,
cuina
i
xanques.
L’últim
dia
fem
jocs
intercicles i cooperatius.
Els
nens
i
nenes
de
6è,
el
dia
de
Sant
Jordi,
representen
la
llegenda
i
després
tota
l’escola
anem
a
passejar
per
les
parades
de
llibres
i
roses del poble.
DIA DE LA PAU
:
El
30
de
gener
també
es
fem
activitats
relacionades
amb
el
dia
de
la
pau, diferents cada curs escolar.
9. Pla català de l
’esport
La
nostra
Escola
participem
des
de
fa
5
cursos
en
el
Pla
Català
de
l’Esport
amb
l’objectiu
de
potenciar
uns
hàbits
esportius
de
col·laboració.
•
Els objectius que ens plantegem són:
•
Garantir
el
lligam
entre
el
projecte
educatiu
del
centre
i
el
projecte esportiu de l'escola.
•
Promoure hàbits de salut.
•
Difondre
la
informació
sobre
les
campanyes
que
arriben
al
Centre.
•
Col·laborar amb el Consell Esportiu del Berguedà.
•
Ofertar
activitats
esportives
extraescolars
que
responguin
als
interessos de l'alumnat.
•
Organitzar
trobades
esportives
per
cada
curs
de
primària
amb
tots
els
centres
de
la
comarca
per
tal
de
promocionar
l'esport
i
els lligams entre els alumnes.
•
Realitzar
activitats
esportives
en
caps
de
setmana
(crosos,
curses
•
d’orientació, trobades d'escacs, trobades de tennis-taula...).
•
Participar
la
coordinadora
del
PCEE
en
les
reunions,
trobades
i
formació ofertades des del Consell Esportiu del Berguedà.
Les
actuacions
dins
del
Pla
Català
de
l'Esport
que
realitzem
des
de
l'escola són:
•
Extraescolars
esportives:
tennis
taula
en
anglès,
ball
esportiu,
roda d'esports i esports alternatius.
•
Participació
als
crossos
i
pedalades
organitzades
pel
Consell
Esportiu
del
Berguedà
juntament
amb
els
ajuntaments
de
les
poblacions on es realitzen.
•
Sortides amb els xanquers de l'escola.
•
Trobades
esportives
intercentres:
hi
participen
més
de
300
alumnes de la comarca.
•
Cada 4 anys, organització de les olimpíades de l'escola.